-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48751 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:46

در قرآن آمده است: الخبيثـَت للخبيثين... و الطيبـَت للطيّبين... پس چرا آسه زن فرعون مؤمن بود اما فرعون خير، يا حضرت لوط پيامبر بود ولي همسرش بد؟

الْخَبِيثَـَتُ لِلْخَبِيثِينَ وَ الْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَـَتِ وَ الطَّيِّبَـَتُ لِلطَّيِّبِينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَـَتِ...(نور، 26)

در اينكه مراد از خبيثات و خبيثون و طيبات و طيبون چيست، تفسيرهاي گوناگوني وجود دارد; گاه گفته ميشود مراد سخنان ناپاك و تهمت و افترا و دروغ است كه به افراد آلوده تعلق دارد و به عكس سخنان پاك از آن مردان پاك و با تقواست و از كوزه همان برون تراود كه در اوست گاه گفته ميشود خبيثات به معناي سيئات و مطلق اعمال بد و كارهاي ناپسند است كه برنامة مردان ناپاك است و به عكس حسنات به پاكان تعلق دارد و تفسير ديگر اين است كه خبيثات و خبيثون اشاره به زنان و مردان آلوده دامان است، به عكس طيبات و طيبون به زنان و مردان پاكدامن اشاره دارد و ظاهراً منظور از آيه همين است; زيرا قرائني در دست است كه معناي اخير را تأييد ميكند; از جمله اينكه اين آيه به دنبال آيه افك آمده و اين تفسير هماهنگ با مفهوم آن آيه است. و ديگر جمله أُولـَئك مبرّءون ممّايقولون; آنها (زنان و مردان پاكدامن) از نسبتهاي ناروايي كه به آنان داده ميشود منزه و پاكند قرينه ديگري بر اين تفسير است.

حال با توجه به اين تفسير كه منظور اصلي از خباثت همان آلودگي به اعمال منافي عفت است و طيب بودن نقطه مقابل آن ميباشد، پاسخ سؤال روشن ميشود; زيرا هيچيك از همسران پيامبران انحراف و آلودگي جنسي نداشتند و منظور از خيانت در داستان نوح و لوط جاسوسي كردن به نفع كفار است.

افزون برآن اين آيه در مقام بيان يك حكم تشريعي است كه مؤمنان را از ازدواج با افراد خبيث باز ميدارد، ولي آن چه در خارج اتفاق ميافتد امري تكويني است، و اين دو با هم منافاتي ندارد يعني درست است كه از نظر شرعي ازدواج كردن طيّب با خبيث مناسب نيست ولي گاهي اتفاق ميافتد كه بعللي طيب با خبيث و يا بالعكس ازدواج مينمايد و يا ابتدأً طيب با طيب ازدواج ميكند ولي بعد از مدتي يكي از آنها خبيث ميشوند و اين هيچ منافاتي با اين آيه ندارد.(ر.ك: تفسير نمونه، آيةالله مكارم شيرازي و ديگران، ج 14، ص 422ـ425، دارالكتب الاسلامية.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.